• Een landingspagina maken
Een landingspagina maken
Wanneer heb je een landingspagina nodig en waar kun je deze voor inzetten?


Een landingspagina is, mits goed uitgevoerd, een krachtig middel om meer (organische) bezoekers te trekken. Daarnaast is het een middel om meer klanten uit je (betaalde) bezoekers te halen. Je kunt een landingspagina namelijk geheel optimaliseren voor jouw doel en doelgroep. Hierdoor kun je perfect aansluiten bij de behoefte/verwachting. Een landingspagina kan bijvoorbeeld de volgende doelen hebben:

  1. Promotie van een product
  2. Het genereren van meer leads
  3. Het maximale resultaat uit je advertentie halen
  4. Het omzetten van bezoekers naar klanten

Het belang van een goede landingspagina

Het grootste deel van de internetgebruikers zoekt zijn informatie via zoekmachines. Google is hiervan de grootste. Het doel zou dan ook moeten zijn om zo vaak mogelijk bij relevante zoektermen bovenaan te komen. Want het start allemaal met zoveel mogelijk relevante bezoekers. Letterlijk wil je je bezoekers op je pagina laten landen. Hoe beter je landingspagina, des groter de kans op succes en het behalen van je doelstellingen. Nog belangrijker is dat hoe beter je landingspagina is, des te groter de kans dat bezoekers klanten worden; en dat is wat je wilt. Voor een goede homepage geldt net zoals voor een goede landingspagina: je hebt slechts een aantal seconden om de aandacht te trekken of verliezen. Bovendien besteden veel bedrijven honderden, soms wel duizenden euro’s aan advertenties. Deze investering is pas zinvol en efficiënt als je ook een goede landingspagina hebt. De daadwerkelijke pagina moet namelijk overeenkomen met de verwachte inhoud. Dit vergroot de kans op succes. Kortom voldoende redenen om aan de slag te gaan met een goede landingspagina.     

Wat is het doel van een landingspagina?

Denk voordat je start met het maken van een landingspagina, net zoals bij je website, na over het doel van de landingspagina. Wat wil je bereiken met de landingspagina? Hoe beter je je doel voor ogen hebt, des te groter de kans op succes. Na het vaststellen van dit doel kun je gaan kijken wat er nodig is om deze doelstelling te bereiken. Mogelijke doelstellingen kunnen zijn:

  1. De verkoop van een product
  2. Klantgegevens verzamelen (zoals e-mailadressen)
  3. Interactie met jouw doelgroep
  4. Offerte aanvragen genereren
  5. Etcetera

Wat staat erop?

Na het vaststellen van de doelstelling komt het bedenken van de inhoud. Hierbij gelden de basisprincipes van goede online marketing. Lees voor de uitgebreide uitleg de blog hierover. Het start allemaal met het in de huid kruipen van de klant, de bezoeker. Hoe beter je je kunt inleven in de wereld en de klantreis van de bezoeker des te beter de inhoud aansluit en des te groter de kans op succes. Verkoop geen producten, maar oplossingen, zorg ervoor dat je de problemen van je klant kent. De volgende vragen zijn bruikbaar voor het bepalen van de inhoud:

  1. Welk probleem los je op voor de bezoeker? Verkoop oplossingen, geen producten.
  2. Wat is je aanbod?
  3. Waarom is dit aanbod relevant voor de bezoeker?

Binnen +/- twee seconden moet de bezoeker van je landingspagina antwoord krijgen op bovenstaande vragen. Begin daarom als eerste met de belangrijkste informatie. Vervolgens is het van belang om je bezoeker te overtuigen en bevestigen in zijn of haar keuze. Dit doe je door je kernkwaliteiten uit te lichten. Met bijvoorbeeld behulp van klantreviews, autoriteiten en influencers die jouw bedrijf of product aanbevelen.

En last but not least: zorg voor een goede Call to Action (CTA’s). Hiermee roep jeeen klant op om een door jou gewenste actie uit te laten voeren. Het is zonde om dit niet op te nemen in je landingspagina. CTA’s worden altijd in de actieve vorm geschreven. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Koop nu
  • Meld je nu aan
  • Registreer meteen
  • Doe ook mee

Kortom, het moet dus meteen duidelijk zijn waar je landingspagina over gaat en wat de bezoekers er aan hebben.. De volgende tips om dit te bereiken zijn:

  1. Zet de belangrijkste inhoud bovenaan.
  2. Gebruik slechts een thema/oplossing per landingspagina.
  3. Zorg ervoor dat je landingspagina makkelijk scanbaar is. Gebruik hiervoor een duidelijke structuur met kopjes, dikgedrukte tekst en opsommingen.
  4. Toon de verkoopargumenten door middel van reviews, autoriteit en of influencers
  5. Plaats een duidelijke CTA op je pagina.

Design

Minstens zo belangrijk als de doelstelling en inhoud van je landingspagina is het design. Past de inhoud bij je bedrijfsprofiel, je doelgroep en jouw doelstelling? Maken de kleuren, fotografie en vormgeving duidelijk wat je wilt uitstralen/overbrengen? Let hierbij op dat je slechts 2 tot 3 seconden hebben om de aandacht te trekken.Probeer dus zoveel mogelijk in dezelfde look en feel te blijven van je website. Hierbij krijg je de volgende tips:

  1. Gebruik een consistente lijn met je huisstijl.
  2. Pas het gebruik van design, plaatjes en filmpjes aan op je doelstelling en doelgroep.
  3. Draag het juiste gevoel over met kleur, vorm en beeld.

Techniek:

We hebben het gehad over doelstelling, doelgroep, inhoud en design, daarbij past ook de juiste techniek. Voor de optimale organische vindbaarheid is voldoen aan de laatste technische specificaties van groot belang. Zo hanteert Google de mobile first approach. De website moet zich dus goed aanpassen aan kleinere schermen en verschillende browsers. Bovendien moet een pagina snel laden, laadt de pagina niet snel genoegn, dan beoordeelt Google je pagina als minder goeden haken meer bezoekers af.

Analyse en optimalisatie:

Daarnaast is het van belang dat je je landingspagina en het gedrag van je bezoekers analyseert. Een pagina is immers nooit af en veel aannames moeten in de praktijk nog geverifeerd worden. Dit kan prima met behulp van Google Analytics, Hotjar en andere analyse tools. Verbeter en pas je landingspagina aan. Het beste is om een ding/knop/plaatje per keer te veranderen, opp die manier kun je het effect het beste meten.

Aan de slag:

Een goede landingspagina kan een zeer goede aanvulling zijn op je huidige website, social media en advertenties. Alles met het doel om jouw bedrijfsdoelen makkelijker te bereiken. Hierboven hebben we de basisprincipes voor een goede landingspagina besproken, odat je doelgericht aan de slag kunt. Uiteraard helpen wij je graag met persoonlijk advies en het maken van landingspagina’s.